Pod pokličkou – jak vznikl náš unikátní systém na dopravu zdarma?
“Já bych u vás nakoupila, ale to bych musela platit za dopravu.” zní stále velmi často z řad pokukujících návštěvníků snad každého českého e-shopu. Cena za dopravu je stále těžký balvan a Achilova pata všech naplněných elektronických košíků. U nás tomu nebylo jinak. Jak jsme toto téma vyřešili u nás v Econea? Možná vás překvapíme.
Jak to celé začalo? Aneb původní přístup k dopravě
Jako majitelé e-shopu jsme od začátku měli strach, že vysoká cena za přepravu pro zákazníka mnoho lidí odradí. Proto jsme se vždy snažili ceny nastavit co možná nejnižší i za cenu toho, že půjdeme do mínusu. Je totiž známo, že ne každý si ochotně za dopravu připlatí a často lidé raději volí osobní odběr.
Spousta z našich věrných zákazníků tedy dlouho volala po dostupné výdejně v Praze. Když jsme se proto poprvé v roce 2016 stěhovali, snažili jsme se najít sklad na skvělém místě v centru včetně prostoru pro vlastní vyleštěnou výdejnu.
Bohužel se ukázalo, že takové místo leží někde v říši snů a na takové vysoké nájmy jsme ještě nebyli připraveni. Rozhodli jsme se proto přestěhovat za Prahu na levnější místo do Uhříněvsi a s ušetřenými penězi dotovat dopravu do Zásilkovny. Tím jsme vlastně získali výdejní místa po celé republice. Zásilkovnu jsme měli zdarma pro objednávky nad 500 Kč a později nad 700 Kč.
A vyplatilo se. Zásilkovna byla dlouhé roky nejoblíbenějším způsobem dopravy balíčků, duha svítila a všichni byli šťastní. Anebo snad ne?
Stěhování do Letňan a rostoucí profesionalita
Začátkem roku 2018 jsme se celá firma přesunuli do nových načančaných skladů v pražských Letňanech. Už jsme prostě praskali ve švech. 🙂 Velkolepé myšlenky na vlastní výdejnu se tak v novém prostoru znovu dostaly do našich myslí. Nicméně nejprve jsme se měli zabydlovat.
Postupným řízením e-shopu jsme také s Pavlem pomalu opouštěli naivní nadšenecký přístup a začali jsme i trochu počítat, analyzovat, měřit, plánovat a vyhodnocovat. Už je tomu nějaký ten pátek, kdy u nás došlo k velkému aha momentu.
Jeden pochmurný páteční večer se na nás z buňky excelovské tabulky usmálo děsivé číslo, vedle kterého byl nápis “Dotování přepravy.” Pro vaši představu to bylo více než 200 tisíc měsíčně. To rozhodně není málo. Ona ta doprava zdarma zkrátka není úplně zdarma. Co ale s tím?
Jak se dá optimalizovat cena za přepravu v e-shopu?
Je to velmi jednoduché. Doprava zdarma se může dát od vyšší částky. On je to vlastně jednoduchý výpočet jedna plus jedna. Pokud vezmete v úvahu marži v běžném segmentu a přejete si, aby vám ještě něco zůstalo, dostanete se na úroveň dopravy zdarma při nákupu nad 1 500 – 2 000 Kč. Ti agresivnější se dostanou i níže, ale tam už jsme zas hlouběji v zóně mínusu.
Takto to má naprostá většina e-shopů a je to de facto standard.
Tento přístup má ale 3 problémy:
- Mají to tak všichni a není na tom nic zajímavého.
- Je to dobré hlavně pro e-shop a ne pro zákazníka.
- Je to nuda.
Dá se vůbec najít systém, který je výhodný pro obě strany, když chce e-shop prostě ušetřit? Tuto otázku jsme si pokládali dlouhé měsíce.
Jak to má Alzák?
Alza na dopravě s největší pravděpodobností dokonce vydělává. Nechá si ji zaplatit i pro objednávky kolem 10 tisíc, a to přes 120 Kč. Doručení na vlastní pobočku 45 Kč a do AlzaBoxu 69 Kč.
Taky zajímavé. Holt Alza už je tak silná značka, že si to může dovolit a poskytuje maximální úroveň služeb. Ne nadarmo je Alza jeden z mála velkých e-shopů, které jsou v zisku a ostatní velcí hráči na tuto politiku také pomalu naskakují. No nic, jdeme dál.
Shipping savery?
Další možností jsou tzv. shipping savery (zlevňovače přepravy). V našich končinách se můžeme setkat s tím, že přihozením některých produktů do košíku získáte dopravu úplně zdarma. Většinou se jedná o produkty, na kterých je jednoduše vysoká marže a celé se to obchodu nakonec mírně vyplatí.
Zajímavé je, že tento způsob už se nezdá tak jednostranný. Zákazník má produkt i dopravu zdarma a e-shop je v plusu. Geniální. Ale?
Potíž je v tom, že my jako Econea žádné takové produkty nemáme. Takové, kde by byla tak enormní marže, aby to mělo smysl a zároveň aby produkt nestál přes 1 000 korun. Další nevýhodou je, že se lidem tlačí hrstka věcí, které vlastně vůbec nechtějí.
Jak to tedy nakonec má Econea?
Dlouho jsme čekali, jak tento oříšek rozlouskneme a už jsme se pomalu chystali zhoršit podmínky a zvýšit limity pro dopravu zdarma. Když v tom během nakupování na zahraničním e-shopu iHerb.com přišel další velký aha moment.
Oni mají produkty, které zlevní dopravu jen o kousek!
Hahá, to je ono! Najednou to bylo jasné. Řešení, které je sice trošku složité, ale zatím nejblíže dokonalosti.
- Dopravu e-shop dotuje jen z produktů, ze kterých může a na kterých má lepší podmínky.
- Klasické dopravy zdarma od 1 500 – 2 000 Kč pracují s průměrnou marží e-shopů. Přitom často může být doprava levná mnohem dříve, pokud jsou v košíku ty správné produkty.
- E-shop dostane do ruky další nástroj, jak podpořit prodej některých produktů, které chce např. doprodat nebo v našem případě i podpořit nákup velkých ekologických balení či značek, které máme rádi.
- Zákazník nemá černobílou volbu – doprava zdarma, nebo nic – ale může mít dopravu na poštu třeba za 19 Kč, což je pro většinu zákazníků přijatelné.
- Pokud je těchto zlevňovačů hodně, na zákazníka se nevyvíjí velký nátlak. Pravděpodobně to ale o trošku zvýší velikost košíků.
Trvalo nám to, ale nakonec jak řekli, tak udělali. 🙂
Není to jen komerční věc proti filosofii udržitelnosti?
Je a není. Je třeba se podívat na to, v jakém smyslu bereme udržitelnost a co je to vlastně komerční.
Pokud jako udržitelné bereme boj proti konzumní společnosti a šíření produktů pro trvale udržitelný životní standard, tak tento způsob by to měl podporovat. Zlevňovačů je jednoduše tolik, že si každý může vybrat, co potřebuje a systém ho nenutí nakupovat zbytečnosti. Zároveň je systém transparentní, protože přeprava skutečně něco stojí a není to jen v rovině “jů, ono je to zdarma”. Nakonec to totiž vždy někdo platí ať chceme, nebo ne.
Při pohledu na slovíčko komerční si dejme ruku na srdce. Komerční je dnes celá společnost a peníze jsou hybatelem drtivé většiny změn. Není to ideální stav a můžeme na to mít různé názory, ale taková je dnešní realita. Peníze jsou energie a ta může být využita dobře i špatně. Sama o sobě je ale neutrální.
Pokud tu má Econea jako firma opravdu něco zanechat, ekonomické a pragmatické přemýšlení musí být součástí rovnice. Jinak bychom popírali realitu. Vždyť i výroba a přeprava toho nejbohulibějšího vynálezu na světě by stála peníze. Proto tento způsob zlevňování dopravy bereme jako krok správným směrem. Co si o tom myslíte vy?
Prosíme, sdílejte článek se svými přáteli. Třeba i oni rádi nahlédnou pod pokličku našeho e-shopu
Nejoblíbenější zelené poklady
Vyzobali jsme ty nejzelenější favority, se kterými nešlápnete vedle:
Mňamkózní pastilky s Bachovými esencemi Veselá škola od Energie rostlin pro klid a sebevědomí školáků. | Omrknout | |
Antistresová roll-on aroma tyčinka Saloos pro uvolnění napětí a povzbuzení při únavě a vyčerpání. | Očíhnout | |
Zvýhodněná BIO sada šamponu, kondicionéru a masky pro suché vlasy od italské Officina Naturae. | Omrknout | |
Úklidový starter pack univerzálních pomocníků pro eko domácnost za výhodnou cenu od Allnature. | Očíhnout | |
Na suchá chodidla a popraskané paty jedině regenerační balzám Hebké nožky od slovenského Kvitku. | Omrknout | |
Zdravá BIO dobrota do kapsy v podobě ovocných koulí z datlí, fíků, vlašáků a kokosu od Sunny Fruit. | Očíhnout |
Dobrý den, tak některé e-shopy to dělají tak že objednávají levnější věci ze zahraničí třeba z Číny a pak tady mají zařízený eshop kde dají částku produktu třeba o třista procent výše tudíž můžou dát i dopravu zdarma a ještě na tom vydělají. Ale za tu cenu že vám domů dorazí produkt který si můžete objednat sami za pár korun. Jinak já když volím nějaké dopravce tak tyto https://www.olzalogistic.cz/news/peshranin-obchod–ance-i-nezbytnost-pro-v-internetov-obchod protože většinou objednávám více produktů i z EU a zahraničí.